
IIA Polska z radością przyjęła informację, dotyczącą uznania przez OECD, że niezależność funkcji audytu wewnętrznego jest najlepszym czynnikiem zapewniającym kontrole głównych ryzyk, integralność systemu księgowego oraz raportowania finansowego w organizacji.
OECD twierdzi, że najlepszą praktyką wśród korporacji, które pragną zademonstrować, że wdrożona jest kontrola ryzyka w stosunku do stosowanych systemów, jest ustanowienie funkcji audytu wewnętrznego, gdzie raportowanie odbywa się bezpośrednio do niezależnego komitetu audytu. Zostało to zaprezentowane w publikacji G20/OECD Principles of Corporate Governance , która została przedstawiona grupie ministrów finansów oraz zarządzającym Bankiem Centralnym grupy G20 we wrześniu 2015.
W dokumencie czytamy: „Za dobrą praktykę uważa się raportowanie przez audytorów wewnętrznych do niezależnego komitetu audytu lub jego odpowiednika w organizacji, który jest również odpowiedzialny za zarządzanie kontaktami z audytorem zewnętrznym, w związku z czym praktyka ta pozwala na koordynowanie komunikatów do zarządu.”
Zgodnie z zapisami we wspomnianej publikacji, audyt wewnętrzny jest idealny, aby nadzorować kontrolę wewnętrzną w organizacji, zakładając, że AW ma bezpośredni kontakt z zarządem. Audytorzy wewnętrzni powinni również regularnie informować o ryzykach innych członków organizacji, nie wchodzących w skład zarządu, aby w ten sposób wspomóc ich proces decyzyjny.
Opracowane zasady G20/OECD, mają pomóc twórcom zasad właściwie ocenić i poprawić prawne, wykonawcze oraz instytucjonalne struktury kontroli zarządczej, biorąc pod uwagę wsparcie dla wydajności ekonomicznej, trwałego wzrostu oraz stabilizacji finansowej.