
Z przykrością stwierdzamy, że coraz częściej wpływają do nas niepokojące informacje dotyczące rynku usług audytu wewnętrznego w Polsce, w szczególności proponowanych przez niektórych usługodawców dumpingowych kwot wynagrodzenia za usługi prowadzenia audytu wewnętrznego, a także związane z powyższym faktem sytuacje likwidacji etatów audytorów w organizacjach w sektorze publicznym. Składane przez usługodawców oferty często obejmują kwoty, z których wynika, że miesięczne wynagrodzenie osoby, która świadczyłaby pracę na etacie oscylowałoby w granicach 300 zł miesięcznie. Jednocześnie, „rekordziści” obsługują w ten sposób nawet kilkadziesiąt jednostek w ciągu 1 roku. Pomijając fakt, że takie wynagrodzenie jest niezgodne zarówno w świetle przepisów prawa pracy jak i uczciwej konkurencji, to przede wszystkim jest sprzeczne z Kodeksem Etyki i Międzynarodowymi standardami praktyki zawodowej audytu wewnętrznego, zgodnie z którymi istotą wykonywania zawodu audytora wewnętrznego jest jakość jego pracy.
Zgodnie z Kodeksem Etyki przez audytorów wewnętrznych rozumie się członków Instytutu, posiadaczy dyplomów zawodowych IIA, osoby, które uzyskały uprawnienia krajowe oraz utrzymują w ramach wykonywanego zawodu własne kompetencje i kandydatów starających się o ich uzyskanie oraz wszystkich tych, którzy świadczą usługi audytu wewnętrznego w ramach określonych Definicją audytu wewnętrznego. Powyższe stosuje się zarówno do osób fizycznych, jak i organizacji, które świadczą usługi audytu wewnętrznego. Kluczowe reguły, które dotyczą powyższego zagadnienia są wymienione w zasadach związanych z Kompetencjami. To zgodnie z w/w regułami, audytorzy wewnętrzni będą podejmować się świadczenia tylko takich usług, do wykonania których posiadają niezbędną wiedzę, umiejętności i doświadczenie, a także zgodnie z Międzynarodowymi standardami praktyki zawodowej audytu wewnętrznego (dalej Standardami) będą ciągle doskonalić biegłość zawodową oraz skuteczność i jakość swoich usług. Wymienione w otrzymywanych przez nas informacjach warunki świadczenia usługi audytu wewnętrznego nie gwarantują zgodności działalności z powyższymi regułami, zwłaszcza w kontekście utrzymania jakości wyników pracy audytu, która to została w szczególny sposób podkreślona w ww. Standardach w postaci obowiązków opracowania i realizowania programu zapewnienia i poprawy jakości pracy audytu wewnętrznego.
Prowadzenie audytu wewnętrznego przez usługodawcę nie zwalania ze stosowania Standardów, w szczególności zapewnienia jakości wykonywanych usług, a także wykonywania ich zgodnie z regułą prawości w sposób uczciwy, staranny i odpowiedzialny. Proponowanie wynagrodzeń za prowadzenie audytu wewnętrznego na tak niskim poziomie może budzić wątpliwości co do przestrzegania tej ostatniej zasady, zwłaszcza w kontekście uczciwości wobec usługodawcy oraz środowiska audytorskiego.
Ponieważ proceder ten dotyczy przede wszystkim sektora publicznego zwracamy uwagę, że zawód i rola audytora wewnętrznego jest szczególnie wyeksponowana w ustawie o finansach publicznych (obok głównego księgowego) i to właśnie w/w przepisy określają zasady jego prowadzenia. Przy czym z punktu widzenia zapewnienia funkcji audytu, nie różnicują one audytorów zatrudnionych na etacie i usługodawców, zawłaszcza w zakresie stosowania Standardów.
Jako przedstawiciele stowarzyszenia zrzeszającego audytorów wewnętrznych negatywnie oceniamy tego typu działania, a ich kontynuowanie jest niezgodne z istotą audytu wewnętrznego. Wobec tego podejmiemy wszelkie działania prowadzące do wyeliminowania tego typu praktyk w obszarze audytu.
Zarząd IIA Polska